RSS

Not a vegetarian, but a hypocrite/Geen vegetariër, wel een hypocriet.

10 Jul

Not a vegetarian, but a hypocrite.  I am not a vegetarian. I eat meat … But I have my principles, I do not eat certain animals (or at least not consciously). I refuse to eat rabbit because I do not want cute things on my plate. I do not eat lamb or veal because I see that as a baby sheep and baby cow meat. I do not eat foie gras, I’ve seen how they raise that little goose to become “tasty”. (I would not like a hose with a hopper pushed in my throat to get me to fatten). I want no feather pillows on my bed because they are plucked from live animals. I have my principles, though I am a hypocrite.

I am against animal testing, I’ve seen pictures of chimpanzees into small cages. Too many chimps to be reinstated after the laboratory was closed. But when I would be life-threatened by an illness … Would I not be happy if there were drugs for it even if animals have suffered? And that too makes me hypocritical.

I eat chicken. That even though I know they separate chickens and roosters. I know that half of the chicks dissapear in the baby chicken shredder. I am strongly opposed, I find it appalling that a living being so young must come to an end in that way. Nevertheless, I eat chicken. And I only want chicken in pieces on my plate, if it’s still recognizable as a chicken than thanks but no thanks, I do not want the feeling that I am slaughtering something at the table. I eat pork, in fact I find it very tasty. And I know how these animals are transported, the whole lot packed into the truck … Allthough I do not want to know how they are slaughtered, I have my imaginiation. My guess is that they are not humanely euthanized. Yes, it is said that this happenes humane but I think it is not so closely watched and mistakes happen frequently. Yet I eat pork and chicken, I’m a hypocrite.

I’m not a vegan, I wear leather …. I do not want fur even remotely close to me, I find fur disgusting. Baby Seals are clubbed to death for their fur or minks which are bred in terrible conditions, no thanks. But I do wear leather, is that not animal skin but without the fluffy hair? I’m a hypocrite ….

But in my own hypocrisy, I think I make the world a little better. When I choose makeup free of animal testing, not to eat young animals, not to wear fur, etc …. I think, at that time, I am a little conscious.. I think if everyone would make a few choices for the sake of animals and their suffering, the World would be a little bit better. I understand very well that not everyone has a choice. There are nations who, in my opinion,  treat animals badly, but where I also see that they themselves have so much trouble to survive and therefore do not value the conditions in which animals live. I have understanding, I will not judge them harshly. Less sympathy I can muster for people living in prosperous areas, where it ultimately comes down to a choice they could make but where they do not beause they simply don’t care.

 (Ghandi) How mankind treats animals indicates the level of civilization

 

Geen vegetariër, wel een hypocriet.Ik ben geen vegetariër. Ik eet vlees… Niettemin heb ik mijn principes, bepaalde dieren eet ik niet (of niet bewust althans). Ik weiger bijvoorbeeld konijn te eten want ik wil geen schattige dingen op mijn bord. Ik wil geen lams- of kalfsvlees eten want ik zie dat als baby-schapenvlees en baby-koeienvlees. Ik eet geen foie gras, ik heb gezien hoe ze die ganzenlevertjes zo “smakelijk” mogelijk krijgen. (Ik zou het ook niet prettig vinden om een slang met trechter in mijn strot geduwd te krijgen om me vet te mesten). Ik wil geen donzen kussens op mijn bed want deze worden geplukt van levende dieren. Ik heb mijn principes, al ben ik hypocriet.

Ik ben tegen dierproeven, ik heb beelden gezien van chimpansees in veel te kleine hokjes. Te veel chimpansees om herplaatst te worden nadat het laboratorium werd gesloten. Maar wanneer ik levenbedreigend ziek zou worden… Zou ik dan niet blij zijn als er medicijnen voor waren, ook al hebben er dieren voor geleden? En ook dat maakt mij hypocriet.

Ik eet kip. Dat terwijl ik weet dat ze kippetjes en haantjes scheiden. Ik weet dat de helft in de kuikenversnipperaar verdwijnt. Ik ben daar fel op tegen, ik vind het afschuwelijk dat een levend wezen zo jong en op die manier aan een eind moet komen. Niettemin eet ik kip. En ik wil alleen kip in stukken op mijn bord, als het nog herkenbaar is als een kip dan laat maar, ik wil niet het gevoel hebben dat ik aan tafel sta te slachten. Ik eet varken, sterker nog ik vind varkensvlees erg lekker. En ik weet hoe deze dieren worden vervoerd, hutje mutje in de vrachtwagen… Al wil ik niet weten hoe ze geslacht worden, ik kan me er wel een voorstelling van maken. Mijn gok is dat ze de dieren niet humaan laten inslapen. Ja, er wordt gezegd dat dit humaan gebeurd maar volgens mij wordt er niet zo heel nauw gekeken en gaat er nog wel eens wat mis. Toch eet ik varken en kip, ik ben een hypocriet.

Ik ben geen veganist, ik draag leer….  Ik wil geen bont, ik vind bont walgelijk.  Babyzeehonden die doodgeknuppeld worden om hun vacht of nertsen die in afschuwelijke omstandigheden worden gefokt, nee bedankt. Maar ik draag wel leer, is dat ook niet beestenhuid maar dan zonder het fluffige haar? Ik ben hypocriet….

Maar zelf in mijn hypocrisie denk ik dat ik de wereld een beetje beter maak. Wanneer ik kies voor proefdiervrije make-up,  om geen jonge dieren te eten, om geen bont te dragen,  etc…. Ik denk dat ik dan op dat moment een beetje bewust bezig ben. Ik denk dat, als iedereen een paar keuzes zou maken omwille van dieren en hun leed, de wereld een beetje beter wordt. Ik snap heel goed dat niet iedereen een keuze heeft. Er zijn volkeren die, mijn inziens, slecht omgaan met dieren maar waarbij ik ook zie dat ze zelf al zoveel moeite hebben om te overleven en daardoor geen waarde hechten aan de omstandigheden waarin dieren leven. Ik heb daar best begrip voor. Minder begrip kan ik opbrengen voor mensen die  in welvarende gebieden leven, waar het uiteindelijk neer komt op een keuze die ze zouden kunnen maken maar het uit desinteresse of laksheid niet doen.

(Ghandi) Hoe de mensheid met dieren omgaat geeft het niveau van beschaving aan.

 
7 Comments

Posted by on July 10, 2012 in pieces of me, society

 

Tags: , , , , , , ,

7 responses to “Not a vegetarian, but a hypocrite/Geen vegetariër, wel een hypocriet.

  1. puurinjevel

    July 11, 2012 at 11:12

    Iedere stap is er een! Vergeet dat nooit!

     
  2. puurinjevel

    July 11, 2012 at 11:19

    Dan was wel een heel korte reactie…

    Ik ben ook hypocriet! Want ik wil puur leven en toch eet ik geregeld vlees en vis. Vlees eet ik vrijwel altijd biologisch. Als dat toevallig niet mogelijk is dan sla ik het vlees over en eet ik een ei of vleesvervanger ofzo (behalve als ik bij iemand eet, dan eet ik het wel op wat me nog hypocrieter maakt.
    Ik wil ook zeker geen bont, leer dan weer wel. Het liefst zou ik biologische/ecologische kleding dragen, helaas kan ik dit niet betalen. Dus wat doe ik? Ik koop gewoon al een half jaar geen kleding meer en draag wat ik heb. Niet zo modieus wellicht maar de meeste dingen die ik draag zijn toch tijdloos (of dat denk ik maar gewoon 🙂 )
    Ik gebruik ook dierproefvrije make-up en geef mijn kat eten en verzorging. Maar soms als ie lief kopjes geeft duw ik hem aan de kant omdat ik er geirriteerd door raak. Hypocriete ik!!

     
    • chindor

      July 11, 2012 at 12:18

      Waarom biologische/ecologische kleding? Valt katoen daar niet onder?
      Troost je, voor zover ik meekrijg ben je al een heel stuk minder hypocriet dan ik. Maar liever hypocriet dan dat het me niets kan schelen….

       
  3. Natasja

    July 29, 2012 at 12:14

    Katoen valt er niet per definitie onder, omdat in de reguliere katoenteelt pesticiden en herbiciden worden gebruikt. Vervolgens moet het katoen vaak nog geverfd worden wat gebeurt met chemische verfstoffen. Biologisch katoen wordt geteeld zonder chemische middelen. Hier staat er meer over http://www.groenewas.nl/productinformatie/wat-is-biologisch-katoen

     
  4. Natasja

    July 29, 2012 at 12:16

    Wat vind jij er trouwens van dat koks foto’s van dode, ontvelde biggetjes (en andere dieren) op Facebook zetten voordat ze de pan of oven in gaan en dat mensen die wel vlees eten toch negatief reageren op dit soort foto’s. Is dat ook hypocriet? (is momenteel een discussie over gaande op fb)

     
    • chindor

      July 30, 2012 at 19:36

      Ik heb er nog niks van gezien en even bij manlief nagevraagd of hij iets gezien had. Wat ik ervan begrijp is het een dood baby-varkentje. Ik eet vlees, ben zo’n hypocriet figuur, ik eet liever geen baby’s van welk soort dan ook. Maar als ik heel nuchter kijk dan vind ik het voornamelijk onsmakelijk. Ik wil vlees ook niet herkenbaar hebben als een dier, een varken aan een spit vind ik net zo naar als kip in braadzak. Kortom, dit dier is, mijn inziens, gestorven voordat het enig leven heeft gehad. Ik zou het in dit geval dan ook niet eten en ik hoef het ook niet te zien. Anderszijds zijn er heueueuel veueueueuel dingen op fb die ik niet hoef te zien of te te lezen, en daar worden nooit discussies over gevoerd. Hmmm, misschien ligt het dan aan mij, lol.
      Heb jij de foto gezien? En wat vind je ervan?

       

Leave a Reply

 
